hero

Mirada de Creació i
reflexió

0persones

La Fundació Catalunya La Pedrera treballa perquè la cultura també sigui el camí cap a un món més humà, en què les persones estiguin al centre. I ho fa amb propostes que faciliten el pensament crític i creant un ecosistema cultural amb institucions i entitats de primer ordre.

CREIEM EN UNA CULTURA OBERTA A TOTHOM

La prioritat de la Fundació és construir experiències expositives de màxima excel·lència que siguin una finestra oberta a la cultura. Amb la voluntat d’oferir noves mirades entorn de la creació artística, la bellesa, l’estètica i el patrimoni, per fer arribar a un públic ben ampli l’art en totes les seves expressions.

Des de febrer i fins al maig del 2022, l’edifici de La Pedrera va acollir l’exposició “Morandi. Ressonància infinita”, una retrospectiva de Giorgio Morandi a través d’una àmplia selecció de pintures, dibuixos, aquarel·les i gravats d’aquest artista italià, considerat un dels més significatius i inclassificables del panorama artístic del segle XX.

L’exposició va ser comissariada per Daniela Ferrari i Beatrice Avanzi, conservadores del Museo di Arte Moderna e Contemporanea di Trento e Rovereto (MART) i es va organitzar conjuntament amb la Fundación MAPFRE.

Fundació2

L’any 2022 també ha estat l’any en què la Fundació Catalunya La Pedrera ha presentat una nova estratègia cultural de futur que té, com a eix principal, la programació de grans exposicions d’art contemporani. Una proposta que ja ha arrencat a la tardor de 2022, amb l’exposició “Els camins de l’abstracció 1957-1978”, i continuarà fins el gener del 2025 apostant per noms de reconegut prestigi internacional com Jaume Plensa i les seves escultures, les ceràmiques de Miquel Barceló i l’obra del pintor Antonio López, que tindrà a La Pedrera la primera exposició monogràfica que s’ha fet mai a Barcelona.

En aquesta estratègia, i amb la intenció d’apropar l’art a tothom i estendre’l a diferents espais i disciplines, s’ha plantejat un treball de partenariat i capil·laritat. Per això la Fundació co-crea una programació d’activitats al voltant de cada una d’aquestes exposicions a través d’aliances amb entitats de referència i teixint complicitats amb l’ecosistema cultural del territori.

Seguint aquesta línia, la segona exposició de 2022 “Els camins de l’abstracció 1957-1978. Diàlegs amb el Museo de Arte Abstracto Español de Conca”, va ser concebuda i organitzada en col·laboració amb la Fundación Juan March. Des de setembre de 2022, i fins al gener del 2023, es van poder veure a La Pedrera els artistes imprescindibles de l’art abstracte nacional i internacional de la segona meitat del segle XX.

En aquesta mostra col·lectiva els artistes abstractes espanyols més internacionals, com ara Antonio Saura, Manolo Millares, Rafael Canogar, José Guerrero, Equipo 57 o Pablo Palazuelo, i també els principals representants de l’informalisme català, com Antoni Tàpies, Modest Cuixart, Joan Josep Tharrats, Josep Guinovart o Albert Ràfols- Casamada, establien un diàleg amb alguns dels principals representants internacionals de l’abstracció, com Mark Rothko, Jackson Pollock, Lee Krasner, Willem de Kooning, Helen Frankenthaler, Jean Dubuffet, Hans Hartung, Alberto Burri o Alexander Calder.

Amb la mateixa voluntat de co-creació es van programar un seguit de propostes culturals que es van expandir per tota la ciutat de Barcelona, establint diàlegs amb diferents disciplines artístiques al voltant de l’abstracció, per ampliar continguts i aportar altres mirades que amplifiquin l’exposició. Aquesta exposició expandida es va portar a terme en col·laboració amb el Gran Teatre del Liceu, la Fundació Suñol, la Fundació Antoni Tàpies, la Filmoteca de Catalunya, Foto Colectània, l’ESMUC o la Biblioteca de Catalunya.

CONSTRUÏM EXPERIÈNCIES A LA PEDRERA I A MÓN SANT BENET

També en els seus equipaments la Fundació Catalunya La Pedrera vol generar experiències d’excel·lència que apropin la societat al coneixement. I al mateix temps, es compromet a fer-ne un manteniment òptim per preservar-los per a les generacions futures.

Com a exemple, l’any 2022 es van finalitzar les tasques de reparació del pati de Provença, conegut com el pati de les Papallones, de La Pedrera – Casa Milà. Van ser 9 mesos de feina intensa per netejar, rehabilitar elements estructurals així com recuperar les textures, els colors i elements originals com els estucs, les pintures i les policromies de l’obra de Gaudí. Després d’aquesta intervenció el pati centenari de La Pedrera ha tornat a lluir com el primer dia.

Tant a La Pedrera com a Món Sant Benet durant el 2022 s’ha apostat per ampliar les experiències que s’ofereixen als visitants. En el cas de La Pedrera, amb la incorporació de La Pedrera Virtual Experience, una proposta pionera a l’estat espanyol que permet descobrir els secrets de l’edifici de Gaudí combinant tecnologia i realitat. Creada en col·laboració amb Laie – Culture Experience i amb Microsoft, la visita incorpora la tecnologia més innovadora amb el dispositiu HoloLens 2, de manera que els visitants poden descobrir de manera multisensorial la història i l’arquitectura de La Pedrera.

La visita La Pedrera Virtual Experience es fa en un nou espai visitable de l’edifici, l’entresol de La Pedrera, que s’ha obert al públic per primera vegada. Aquest espai circular envolta el Pati de les Papallones i segueix la línia arquitectònica de la Casa Milà. Al llarg del recorregut l’experiència hologràfica permet descobrir qui eren els propietaris de l’edifici, quina va ser la inspiració de Gaudí, com va construir-la i les vides que hi ha hagut a La Pedrera al llarg dels anys.

Fundació2

En el cas de Món Sant Benet, les visites al monestir del segle X han incorporat a partir de l’estiu del 2022 un nou sistema d’audio-guies que permeten gaudir de les experiències medieval i modernista en català, castellà, anglès i francès. Aquesta novetat ha reforçat encara més el caràcter immersiu d’aquestes experiències, que apel·len a tots els sentits, amb impressionants projeccions audiovisuals i hologrames.

I a banda de les activitats i visites habituals a Món Sant Benet, s’ha diversificat l’oferta cultura i lúdica de l’equipament amb noves activitats com ara l’OH Festival, un cap de setmana de música, gastronomia, tallers i activitats per a tots els públics, que aspira a convertir-se en l’”slow festival” de la Catalunya Central.